hits

The Division omtale fra 2016

Mens vi venter på oppfølgeren. The Division 1 Omtale fra 2016

The Division Tom Clancy`s The Divison har vært ute en liten stund og har allerede rukket å bli en stor salgssuksess for Ubisoft. Helt siden 2013 da jeg så video av spillet fra E3, har jeg gledet meg til å utforske New York som en agent for The Division. Sist jeg gledet meg til noe nytt fra Ubisoft var Watchdogs, og med tanke på hvor massiv den skuffelsen var lar jeg meg ikke bli like hypet denne gang. Kan heldigvis si at skuffelsen uteble.

 

New York er blitt utsatt for en massiv biologisk katastrofe. Som agent skal jeg hjelpe til med og gjenopprette lov og orden i gatene etter at ulike fraksjoner har tatt over deler av byen. Spillet ser skikkelig lekkert ut til tross for at alt har gått i helvete og har du en kraftig PC kan du virkelig få fram alle detaljene som The Division har å by på. Selv spilte jeg på en PS4, men følte aldri at jeg gikk glipp av noe. Ubisoft har gjenskapt New York ned til minste detalj og har klart å få fram følelsen av å være nærmest alene i storby som vanligvis huser millioner av mennesker. Legg til at spillet skifter mellom dag og natt og har et dynamisk vær som til tider gjør det umulig å se noe som helst i de verste snøstormene.

 

Hvis jeg skulle forklare hva slags spill The Divison var, ville jeg har sagt ett tredje persons Diablo skytespill. Selve spillmekanikken er lik spill som for eksempel Gears of War med loot system likt Diablo eller Destiny. Sammenligningen med Destiny er kanskje den beste, men i forskjell til Destiny så føler jeg at dette spillet har mer å by på av innhold. The Division prøver å blande inn litt av alt som både et rollespill, skytespill og en mmo. Vil si at de gjør det bra på alle områder, men de mestrer ingen. Da jeg startet spillet fikk jeg mulighet til å lage min egen figur, men valgmulighetene er så begrenset at de fleste jeg har møtt i spillet ser ganske like ut. På en måte så liker jeg at klær i spillet kun er visuelt slik at jeg kan velge fritt i hvordan min karakter skal se ut. Men etter en del timer med spilling så er det begrenset hvor spennende det er å få en rød jakke eller en blå jakke. Jeg håper og regner med at Ubisoft vil legge til større utvalg i klær, la oss bare be om at det ikke ender opp bak en betalingsmur. (Noe det sikkert gjør)

 

Ved å gjøre ulike små oppdrag som er spredt utover hele byen vil hovedbasen din sakte men sikkert bli forbedret. Den er i hovedsak delt opp i tre avdelinger: medisin, teknologi og sikkerhet. Ved slutten av spillet har du låst opp alle oppgraderingene som er mulig. Disse oppgraderingene kan være alt fra muligheten til å sette opp en stasjonær flammekaster til fjernstyrte miner. Du blir aldri tvunget til å ta et permanent valg i hvilke oppgraderinger du vil bruke da de kan byttes om etter behov. Vanligvis når jeg spiller et rollespill så er jeg vant til at ulike karakterer har deres egen unike spillestil. Men her kan alt byttes etter behov og da ser jeg heller ingen grunn til å skape mer enn en karakter. Så lenge jeg ikke spiller med venner eller er i the dark zone så føler jeg meg svært alene i det som skal være en mmo. For meg funker spillet best som et skytespill

 

. Spesielt da jeg spilte med venner og vi dannet en gruppe på 4. Superintense skyteepisoder der taktikk og samarbeid virkelig blir nødvendig. The Division skinner som en cover based shooter da det er strødd med biler, containere, barrikader og annet du forventer å se i gatene av New York. Fiendene i spillet er litt lite varierte og den kunstige intelligensen er forutsigbar, men når jeg nådde nivå 30 i spillet som forøvrig er maks måtte jeg virkelig tenke meg om før jeg plaffet løs på fienden. Tror ingen skal ha noen problemer med å nå nivå 30 i spillet på egen hånd da jeg spilte store deler helt alene uten hjelp. Tok meg et sted mellom 20 til 30 timer å nå nivå 30 i spillet, og det er her spillet virkelig starter sies det. Men etter å ha gjort mange av de samme oppdragene om og om igjen begynner slitasjen å ta på. De kunne godt droppet Tom Clancy navnet i spillet, for jeg forventer en eller annen form for realisme når jeg ser det navnet. Jo da, våpnene er detaljerte og jeg er i en by som er gjenskapt til minste detalj, men når fiendene stort sett tåler et magasin eller to med bly i ansiktet er det lite realistisk i mine øyne. Karakterene jeg møtte i spillet var for meg svært lite minneverdig og kan egentlig si mye det samme om selve historien i spillet også. Det som driver meg i å spille den ekstra timen er loot systemet. Den evige jakten på litt bedre utstyr enn hva jeg har eller det å få i det riktige våpenet med alle de bonus modifikasjonene som jeg har lett etter. Alt loot er gradert etter farger hvor grønn er vanlig og gull er den beste. Det er tre måter å få tak i dette på. Enten ved å gjøre oppdrag, drepe fiender eller ved å lage våpen og utstyr selv i basen. Den siste er ganske enkel. Alt av våpen og utstyr kan brytes ned til ulike deler som du igjen kan bruke til å lage enda bedre våpen. Det er ingen direkte fasit på hva som for eksempel er det beste våpenet da din spillestil avgjør hva som er best.

 

Skal du kjempe om det beste utstyret så må du ta turen til the darkzone som ligger midt på kartet. Det er her du kan kjempe mot andre spillere i det som er The Divisions PVP område. The darkzone er et ganske stort område, så det er ikke alltid du møter på andre spillere. Jeg lærte fort at hvis jeg skulle ha noen sjanse for å overleve her så måtte jeg bli med på lag med andre. Akkurat som i PVE delen av spillet så kan vi være maks fire på lag. Det er en helt annen type spenning i the darkzone enn i resten av spillet er. Jo lengre man utforsker, jo større sjanse er det for at du får tak i akkurat den gullrifla som du trengte, men blir du drept så mister du alt. Den eneste måten å få ut lootet som du har er ved å dra til spesifikke områder på kartet der et helikopter kommer og henter det du har funnet så langt. Det er her du som oftest møter andre spillere som ikke er på ditt lag og her kan du ikke stole på noen. Ved å angripe en annen spiller og i tillegg å drepe de, kan du ta deres hardtjente loot for deg selv og sende det ut med helikopteret. Det kalles å gå rouge i spillet og alle kan se hvem som er rouge. Straffen for å knerte en rouge agent er null. Inntil den nylige patchen så skjedde dette dessverre svært sjeldent siden straffen du fikk om du døde som rouge var skyhøy. Faktisk så kunne jeg spille i lengre strekk uten at en eneste spiller angrep meg og det er ikke rart siden du lett kan miste en eller to nivåer med darkzone rank ved å tape. Etter den siste patchen så har Ubisoft gjort det levelig å gå rouge om man ønsker det, likevel kunne jeg tenkt meg flere typer PVP i the darkzone. Hvis du møter en motstander som har flust med gullkvalitet utstyr og du ikke har det, så kan du banne på at du dør før du rekker å si uplay suger! Hva med en type PVP der kun de ulike bonusene fra våpnene teller slik at alle har en fighting chance?

 

Konklusjon: Ubisofts The Divison er en forfriskende tittel i et spillhav av oppfølgere. Allerede i april så kommer det nytt gratis innhold noe jeg tror fans sårt trenger og jeg ser at spillet forbedres for hver patch som slippes. Ut ifra salgstallene så langt så har de allerede en stor fanbase og med deres tilbakemeldinger så kan spillet bare bli enda bedre om Ubisoft hører deres stemmer. Skulle virkelig ønske spillet hadde bedre historie da det hele føltes som en spurt for å nå nivå 30. En del av hovedoppdragene i spillet var helt fantastiske og det samme kan jeg si om noen av bossene jeg møtte. Alt av sideoppdrag og diverse småoppdrag er så like at de mister alt av spenning, en del er helt identiske til den forrige. Spenningen ligger i jakten etter bedre våpen, utstyr eller oppskrifter til å selv kunne lage eget. Spillet fungerer kjempebra når du spiller med venner spesielt da vi spilte på høyere vanskelighetsgrad. The Division er et spill som er enkelt å sette seg inn i og har en spillbarhet som de fleste kan klare. Hvis du ikke liker tanken på å måtte skyte en fiende både 6 og 7 ganger i hodet med hagle uten at han dør, så er kanskje ikke The Division spillet for deg. Spillet er mer et rollespill satt i en realistisk verden enn et skytespill.

 

Pluss: Grafikken, lyden og stemningen Tilfredsstillende loot system 

Funker kjempebra som co op Noe nytt og annerledes

 

Minus: Lite minneverdige karakter og historie

PVP i the darkzone er på langt nær så morsomt som jeg håpte på Samme sideoppdrag om og om igjen.

Score 7,5 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar